01:53 | Posted in
Ini adalah formula-formula yang saya cipta untuk anak-anak saya bagi melengkapkan lapisan pertama Kiub Rubik. Walaupun formula-formula ini mungkin bukan yang terbaik tetapi ianya berkesan. Anak-anak saya telah berjaya menyelesaikan keseluruhan teka-teki ini sebaik sahaja saya memberikan formula-formula ini kepada mereka beberapa bulan yang lalu. Sebenarnya formula-formula ini telah diberikan dalam bentuk yang mentah tanpa huraian pada penulisan tentang Kiub Rubik yang telah lalu di Panduan Kiub Rubik V1.1. Ini cuma huraian tentang formula-formula tersebut.



Setelah berjaya dengan apa cara sekalipun bagi menyiapkan permukaan atas seperti gambar diatas, cabaran seterusnya adalah untuk menyiapkan lapisan pertama seperti gambar di bawah.


Bagi memindahkan kiub seperti gambar di atas, sila gunakan formula di bawah.


Jika formula tersebut berjaya digunakan, kiub akan kelihatan seperti di bawah.


Jika pemindahan kiub seperti di atas, iaitu melibatkan dua kali pemindahan, sila gunakan formula di atas dua kali. Ulang formula di atas sehinggalah lapisan pertama kiub seperti di bawah, iaitu sama di bahagian sisi seperti gambar di bawah.




Jika semua bahagian sisi telah berada di tempat yang sepatutnya, langkah seterusnya adalah untuk memindahkan bahagian tengah seperti gambar di atas. Untuk tujuan tersebut, sila gunakan formula seperti di bawah.


Apabila formula di atas berjaya dilaksanakan dengan sempurna, keadaan seperti di bawah akan terhasil.



Jika pemindahan seperti gambar rajah di atas diperlukan, sila gunakan formula di bawah.


Selepas itu keadaan seperti di bawah akan terhasil.

Jika perlu, ulang formula-formula di atas, sehingga lengkap lapisan pertama. Selepas itu, ikuti formula-formula di Panduan Kiub Rubik V1.1 pada blog ini.
Category:
��

Comments

5 responses to "Rubik-Lapisan Pertama"

  1. nurhazirah On 27 November 2009 at 19:43

    hai.
    formula anda cgt mbantu
    tp saya x fhm dlm formula yg keempat,
    yg rajah no 4 2 kne pusing bhgian tgh ke blkg?

     
  2. Shahril Ismail On 1 January 2010 at 21:29

    Belakang...

     
  3. Anonymous On 9 January 2010 at 02:29

    dalam banyak-bayak blog, blog ni la paling banyak membantu aku dalam menyelesaikan rubik cube.
    thanks a lot bro!

    kawan aku ada jugak bagi beberapa algritma yang dia tau, tapi.. satu pun tak masuk dalam kepala aku.

    thanks sekali lagi...

    (masa terpantas, bawah dari 2 minit setakat ni)

     
  4. amy On 6 May 2010 at 00:35

    tolongla langkah 4 ta paham sgt2

     
  5. Shahril Ismail On 6 May 2010 at 05:50

    Dimana yg tak faham?