21:50 | Posted in
Sekadar untuk makluman, di dalam blog ini ada 3 penulisan tentang Kiub Rubik. Penulisan pertama bertajuk Panduan Kiub Rubik, penulisan kedua pula bertajuk Panduan Kiub Rubik V1.1, dan penulisan ketiga bertajuk Kiub Rubik Percuma.

Penulisan pertama pada asalnya ditulis di blog Gayong Maarifat dan dipindahkan ke blog ini tanpa sebarang pengubahsuaian. Manakala penulisan yang kedua pula sebenarnya sama sahaja dengan penulisan yang pertama dengan pengubahsuaian pada grafik dan penerangan. Sebab itu ianya diberi versi 1.1, iaitu 'upgrade' daripada penulisan yang pertama. Formula-formulanya adalah sama.

Penulisan ketiga, sehingga kini tidak mendapat sambutan walaupun ramai pengunjung yang datang ke blog ini untuk mendapatkan maklumat mengenai Kiub Rubik. Mungkin disebabkan Kiub Rubik yang dimiliki oleh pengunjung lebih mahal daripada yang hendak saya sedekahkan. Tak Apalah.

Walau apa-apapun, penerangan saya mengenai kiub ini dibuat berdasarkan andaian bahawa pengunjung-pengunjung ke blog ini, telah tahu untuk membuat permukaan atas dan lapisan yang pertama. Saya sekarang sedang menyediakan penulisan mengenai formula menyiapkan lapisan pertama.

Secara umumnya, untuk menyelesaikan kiub ini, pertama sekali permukaan atas perlu dilengkapkan. Selepas itu, lapisan pertama. Diikuti dengan lapisan kedua. Akhir sekali, lengkapkan lapisan ketiga dan permukaan bawah serentak.

Daripada 4 langkah seperti di atas, formula untuk langkah 3 dan 4 telah disediakan. Langkah pertama, iaitu untuk melengkapkan permukaan atas, kreativiti amat diperlukan kerana saya belum ada formula. Untuk langkah kedua, walaupun kreativiti boleh digunakan, saya ada formulanya.

Formula tersebut, saya reka sendiri, kerana anak-anak saya telah berjaya melengkapkan permukaan atas tapi gagal menyiapkan lapisan pertama. Formula tersebut telah saya sertakan pada penulisan yang kedua dalam bentuk asas tanpa huraian dengan menekan pada salah satu rajah. Mungkin ada yang faham, tapi saya yakin ramai yang tak faham. Oleh itu, saya sedang menulis dan menghuraikan formula lapisan pertama dan akan menyiarkannya tak lama lagi sekadar untuk panduan.
Category:
��

Comments

0 responses to "Formula Kiub Rubik"