17:04 | Posted in
Kiub Rubik Murah Beli Dekat Carrefour

Penulisan ini sebelum ini telah di postingkan di blog Gayong Maarifat(GM). Memandangkan blog tersebut telah saya khaskan untuk hal-hal GM sahaja maka saya ciptakan blog ini untuk hal-hal yang selain GM. Malas dah saya nak buat lain cuma copy dan paste sahaja dari posting GM terdahulu. Sebab tu ada alamat blog GM pada grafik(malas nak buat lain) dan tulisan hijau yang saya dah tak boleh tukar. Posting ini dimasukkan sebab ada komen pada video promo yang saya buat untuk penulisan ini tempohari. Alamak bahasa, anak sapala tu, tak reti tanya elok-elok, video dia romantik...Untuk langkah kedua saya ada formulanya. Nanti saya akan postkan dalam bentuk yang raw...Kalau dah tahu tak payahla baca. Ada berjuta posting dan blog dalam WWW. Romantik habis saudara tu. Auuuuww.


Saya pertama kali membeli kiub hikmat ini pada tahun1981. Ketika itu saya sedang menuntut di sebuah sekolah berasrama penuh. Bila saya balik kampung, bercuti, sampai arwah opah sayapun tergila-gilakan benda itu. Pada ketika itu saya cuma berjaya lengkapkan satu permukaan sahaja. Bila saya tengok seorang dua kawan saya yang berjaya lengkapkan kesemuanya, saya berkata, "Wah ! Pandainya." Sekarang baru saya sedar, ada formula rupanya...

3 tahun sudah saya membeli sebuah kiub Rubik. Setelah bertungkus lumus cuba memahami formula yang disertakan akhirnya saya berjaya melengkapkan kiub tersebut. Lama-lama saya jadi bosan, lepas itu, kiub kemana, formulapun kemana, entahlah. Entah kenapa, baru-baru ini kiub tersebut menarik minat anak-anak saya. Saya beli, dua. Tapi formulanya tidak jelas. Setelah saya melayari beberapa laman web, akhirnya, saya berjaya menggabungkan beberapa formula yang diberi dan berjaya melengkapkannya. Beberapa minit sebelum saya menyelesaikan 'masalah' itu, Makato Nagano telah berjaya menjadi 'Ninja Warrior' sebuah rancangan yang ditayangkan di TV9, yang kedua dalam sejarah rancangan tersebut.

Makato Nagano

Di dalam artikel kali ini, saya ingin kongsi bersama formula tersebut. Tapi apa kaitannya dengan Gayong Maarifat? Tak ada... Sekadar memenuhi ruang blog dan lebih kepada panduan untuk anak-anak saya. Tapi, jika anda berminat, bolehlah mencubanya. Jika tidak, tak apalah.

Langkah Pertama: Lengkapkan satu muka seperti di bawah (rajah 1) , warna apapun tak apa. Tiada formula untuk langkah ini. Jika tak tahu nak buat, malu, anak-anak saya dah boleh buat. Arwah opah saya dulupun boleh.

Rajah 1

Langkah Kedua: Lengkapkan lapisan pertama, seperti Rajah 2. Lagi sekali, jika tak boleh juga, tak payahlah main. Tiada formula disini. Kreativiti anda amat-amat diperlukan.


Rajah 2

Langkah Ketiga: Seperti Rajah 3. Ini adalah untuk melengkapkan lapisan kedua. Inipun tiada formula. Kalau dah boleh buat lapisan pertama, tapi, tak tahu nak buat yang ini, "pendek umur".

Rajah 3

Langkah Keempat: Lengkapkan lapisan kedua seperti Rajah 4. Disini ada formulanya.

Rajah 4

Seperti yang telah ditunjukkan di Rajah 3, bahagian tengah lapisan kedua telah ada, yang tinggal sekarang adalah samada untuk mengisi di sebelah kiri atau kanan lapisan kedua itu sahaja.

Rajah 5

Untuk mengisi disebelah kiri, iaitu dari "A" ke "B" seperti dalam Rajah 5, formulanya adalah seperti berikut:-
Rajah 6

Untuk mengisi disebelah kiri, iaitu dari "A" ke "C" seperti dalam Rajah 6, formulanya adalah seperti berikut:-


Setelah lengkap, maka akan terjadilah lapisan kedua yang sama warna seperti di Rajah 4 di atas.

Langkah Kelima: Melengkapkan lapisan ketiga dan permukaan di bawah. Untuk itu, terbalikkan kiub dan anda akan dapat melihat corak seperti di Rajah 6. Mesti dapat, sekurang-kurangnya satu seperti kiub yang terakhir pada Rajah tersebut. Dari kedudukan yang tersebut, satu palang akan dibentuk. Teruskan. Jangan mengalah...


Rajah 6

Formula untuk membuat palang adalah seperti berikut:-




Selepas mengamalkan formula di atas, kedudukan seperti di Rajah 7 di bawah akan terhasil.

Rajah 7


Tapi jangan suka sangat, kedudukan palang perlu dilihat terlebih dahulu. Jika palang seperti di Rajah 8, iaitu hujung palang mempunyai warna yang sama dengan lapisan pertama dan kedua. Anda boleh bergembira dan anda diberi bonus untuk terus pergi ke Langkah Ketujuh tanpa perlu melalui Langkah Keenam.

Rajah 8

Tetapi, jika sekiranya palang menjadi seperti di Rajah 9, iaitu, hanya satu hujung palang yang mempunyai warna yang sama dengan lapisan satu dan dua (merah), anda masih boleh bergembira kerana anda dibenarkan untuk pergi ke langkah seterusnya iaitu, Langkah Keenam.

Rajah 9

Malangnya, sekiranya, palang anda menjadi seperti di Rajah 10,, iaitu, dua hujung palang sama dengan lapisan satu dan dua Merah dan kuning), tapi dua lagi tidak, anda perlu berpatah balik ke Langkah Kelima. "I'm sori" (punchline Amir, Raja Lawak).

Rajah 10

Jika palang anda seperti di Rajah 9, anda akan mengalihkan hujung palang tersebut supaya menjadi seperti di Rajah 8. Pada Rajah 9, cuma satu, palang yang sama dengan lapisan kedua, iaitu warna merah. Tiga palang lagi tak sama. Berita baik untuk anda adalah adalah anda boleh mengalihnya seperti di Rajah 11.

Rajah 11

Langkah Keenam: Formula yang anda boleh gunakan adalah seperti berikut:-


Jika formula di atas berhasil palang anda akan menjadi seperti di Rajah 8. Ulang semula formula di atas jika hujung palang masih berdegil. Kalau anda bernasib baik kesemua bucu kiub itupun akan berada di tempatnya. Jika tidak terpaksalahlah anda mengikuti Langkah Keenam.

Langkah Ketujuh: Mengalihkan bucu-bucu yang berada di tempat yang tidak sepatutnya seperti di Rajah 12. Pastikan bucu yang berada ditempatnya berada di sebelah kiri belakang sebelum anda memutar kiub. Jika tiada bucu yang betul, mana-manapun boleh.


Rajah 12

Formulanya adalah seperti berikut:-


Langka Kelapan: Mengalihkan bucu yang berada ditempatnya, tapi berterabur permukaannya, seperti di Rajah 13.

Rajah 13

Formulanya adalah seperti berikut:-


Jika ini adalah hari anda, maka terjadilah seperti di Rajah 14 di bawah. Jika bukan hari anda, ulang formula di atas sekali lagi mungkin dua atau tiga...sepuluh? Bergantung pada nasib!

Rajah 14

Sekian, selamat mencuba! Jika diizinkan Allah, saya akan menulis pula cara-cara nak buat 'juggle' seperti di bawah. Assalamu Alaikum.

Category:
��

Comments

17 responses to "Panduan Kiub Rubik"

  1. Anonymous On 30 April 2010 at 07:11

    yey!!!sy da reti maen kiub.thanks ya!!!

     
  2. Anonymous On 3 June 2010 at 06:03

    tahniah dr blogger...

     
  3. Unknown On 21 February 2013 at 20:29

    ten kiu..berjaya dah buat!!ten kiu

     
  4. Anonymous On 8 October 2013 at 02:22

    Fhm sngt

     
  5. Kudabelang On 23 September 2017 at 23:28

    Babi tak paham.. Sudoku lagi senang... pukimak betol rubik nie..

     
  6. Najib Razak On 23 September 2017 at 23:31

    Pening laaa... Boleh satu warna jee.. Buat yg kedua habis celaru balik... Arrrghhh!!!!

     
  7. Unknown On 28 October 2017 at 06:32

    Panduan yg berguna. Terima kasih banyak2.

     
  8. Unknown On 28 October 2017 at 06:33
    This comment has been removed by the author.
     
  9. Unknown On 10 November 2017 at 18:22

    Bape kali nak buat step terakhir wei...hahahaha x jadi2

     
  10. ceripai On 16 February 2018 at 08:48

    terima kasih bebanyakkk . dapat jugak buat akhirnya😭😭

     
  11. Muaz On 13 July 2018 at 21:56

    Tq banyak2.dpt hak buat macam kawan kawan lain😂😂

     
  12. Unknown On 29 July 2019 at 06:56

    Mcm mane nk buat.X jadi2����

     
  13. Unknown On 19 August 2019 at 06:49

    Baik x payah ajar kau tunjuk yang dh ade bentuk x ckp selok belok nye 'baka'

     
  14. Unknown On 22 October 2019 at 02:34

    Senang sangat siot

     
  15. Kongsikan ilmu saya On 11 November 2019 at 23:09

    Tak fhm lah...mende yg ko ajo ni...

     
  16. Kongsikan ilmu saya On 11 November 2019 at 23:10

    Pandai ke tak?

     
  17. Kongsikan ilmu saya On 11 November 2019 at 23:10

    Tak...letak lh formula nya...