07:36 | Posted in

Bila saya menulis tentang Baju Istiadat PTD, saya secara tidak langsung telah memberitahu bahawa saya adalah seorang PTD. PTD adalah singkatan untuk Pegawai Tadbir dan Diplomatik. Saya sekarang memakai Gred M52 dalam perkhidmatan ini. Saya terpaksa menulis dengan berhati-hati, takut-takut identiti saya akan terbongkar secara sekaligus. Walaubagaimanapun, tunggulah sedikit demi sedikit identiti saya akan terbongkar. Buat masa ini apa yang diketahui adalah saya adalah seorang PTD Gred M52 di Perak yang baru dianugerahkan dengan AMP. Cari jangan tak cari...

Sepanjang perkhidmatan saya bersama PTD, saya telah berkhidmat dengan dua buah Kementerian sebelum saya pulang untuk bertugas di Negeri Perak. Saya pernah bertugas membantu Industri Kecil dan Sederhana (IKS), Mengeluarkan Lesen Import (AP), dan akhir sekali sebelum balik ke Perak, memberi khidmat nasihat dalam bidang pengurusan kewangan. Carilah...

Tapi bukan itu yang saya hendak catatkan disini, iaitu siapa saya? Tapi tentang pengalaman saya menjadi panel PAC atau PTD Assesment Centre. Saya telah beberapa kali dijemput untuk menjadi Panel PAC ini. Pertama sekali saya buat di Kluang Johor. Kedua dan seterusnya mungkin 3 atau 4 kali selepas itu adalah di Sungai Petani, Kedah. Mungkin anda akan disajikan dengan beberapa tips atau panduan-panduan di dalam menghadapi PAC ini. Mungkin juga akan dihidangkan dengan cara-cara untuk menghadapi ujian PTD dan juga temuduga. Bagi yang telah berjaya dalam memasuki perkhidmatan elit ini, anda juga mungkin mahu tahu tips untuk lulus PTK. Saya, dah confirm M52... Tapi bukan sekarang nak cerita semua tu...Nantilah bila ada kesempatan...

Bersambung...
Category:
��

Comments

4 responses to "Macamana Nak Masuk PTD?"

  1. R.A.Alone On 15 October 2011 at 11:09

    Assalamualaikum,
    Saya nak tanya, jika dikategorikan sebagai calon simpanan, adakah ada harapan saya untuk menjawat jawatan ini?..

     
  2. Shahril Ismail On 24 October 2011 at 06:14

    Sori, lambat jawab, tak sangka ada komen disini sbb posting dah lama dah, jawabnya, ada harapan kalau ada calon yang tolak tawaran atas sebab-sebab tertentu antaranya, pada masa yang sama dapat tawaran yang lebih baik, gagal mendapat pelepasan di jawatan sekarang, ada seorang kawan saya dapat PTD tapi mohon sekadar nak "test power" tapi tak lapor diri, dsb...

     
  3. Malaa Angel On 27 May 2013 at 00:42

    Bila cerita akn bessambung

     
  4. Noor Arif On 4 November 2017 at 17:45

    Assalamualaikum, tumpang tanya. Senangkah bagi seorang anak jati Perak untuk memohon bagi mendapat penempatan sebagai PTD di Negeri Perak.